HTML

címkék

alföld (1) alumínium (1) andrew wyeth (1) a hely (1) Balhés Bobby (1) bee gees (1) bélyeg (1) beszélő (1) BKV-jegyek (1) bodobács (1) borotva (1) bristol (1) cat pwer (1) cukor (1) Czesław Miłosz (1) devecseri gábor (1) dial up sound (1) digital (1) élet és irodalom (1) elköltözés (1) előd (1) érzések (2) eső (3) facebook (1) fasza (1) fejfájás (1) feketemosó (1) feltámadás (1) feltámadt rokon (1) fényképek (1) fül (1) galamb (1) galambok (1) galambtetem (2) glitch (1) háború (1) halálfej (1) harmadik szem (1) hasonlat (1) hell (1) holmi (1) Homérosz (1) IKEA (1) irodalom (2) japán turisták (1) józsef attila (1) julien (1) K. (1) Kalligram (1) kastély (1) kele fodor ákos (1) kirándulás (1) kiscsillag (1) klinikák (1) kocsma (1) költészet (1) kortárs irodalom (1) kötet (1) kötetcím (1) labirintus (6) mánia (1) második kötet (2) massza (1) menő (1) my bluberry nights (1) Nagymező (1) nap (2) napkitörés (2) narancslé (1) newport (1) norah jones (1) nyílt nap (1) óceán (1) oktatás (1) old (1) ősz (1) őszi ég (1) pap (1) pestisdoktor (1) poetry (1) pokol (1) puding (1) ráckeve (1) Rádió (1) rákfiú (1) régi (1) rímek (1) Romlás virágai (1) saját (1) saját vers (24) sóhaj (1) span (1) spar (1) stayin alive (1) szakállas nő (1) szálloda (1) számítógép (1) számítógépes játék (1) szavak (1) szemünkben a fény (1) szinkron (1) szivárvány (1) tapéta (1) tárcsázós internet (1) temető (2) templom (1) tenisz (1) teregetés (2) tigris (1) tiszatáj (1) toroczkay (2) torok (1) tükör (1) tutty-frutty (1) űrhajós (2) vak (2) vámpír (1) verőfény (2) vers (4) vízköpők (1) vonatok (1) wales (2) windows (1) xxx (1) zenegépek (2) ziggy stardust (1) címkefelhő

utolsó kommentek

Mik vannak! I.

2014.05.04. 15:10 Yakz Corot

Gondolatok a korszerű irodalomtanításról

Irodalmi panoptikum és játszóház

2011 március 22. Kele Fodor Ákos

Őszintén szólva nem fér a fejembe, miért kell első gimiben tizennégy éves gyerekeknek ókori irodalmat tanulniuk. Mert ha feltesszük, hogy az irodalom rólunk és világunkról, azaz saját korunkról szól, a Gilgames eposzban és az Iliászban éppenséggel semmi sincs, ami a világomra vonatkozna és személyemben közvetlenül megszólíthatna. Hol marad a kortárs irodalom?

Arról a meggyőződésemről akarok szólni, hogy a tanításban sokkal fontosabb (lenne) a kortárs irodalom, mint a régebbi korok irodalma. A kortárs költészetről azt szokás gondolni, hogy az valami lila és felfoghatatlan valami; a kortárs vers nehezen érthető vagy egyenesen: érthetetlen. S ebbe persze beleértjük: a gyermekek számára kiváltképp megközelíthetetlen. Pontosabban egyszer majd, negyedik év végén megközelíthető lesz, ha szépen számba vették és megokulták az elmúlt évezredek irodalmait. No, akkor már biztosan felnőnek ehhez a kiválasztottak számára fenntartott nehéz feladathoz.

Most tegyük fel, hogy igaz: a mai, élő irodalom igen nehéz a gimnazista agy számára. És most helyezzük mellé az Odüsszeiát. Történelmi ismereteket igényel, a verstant és a versformát kell megismerni, számos istenséget, mitológiai alakot, a velük járó történeteket és ismertetőjegyeiket kell memorizálni; és nem utolsó sorban egy igencsak kacifántos nyelven kell megtanulni olvasni. Devecseri Gábor fordítása ugyanis a versmérték érdekében a magyar nyelv minden lehetséges hajlékonyságát kihasználja, ám ez olyan mondatszerkezeteket eredményez, amelyek cseppet sem emlékeztetnek a mai magyar nyelvre, ennélfogva kifejezett erőfeszítést jelent a mondatok értelmezése. Tovább...

 

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás irodalom kortárs irodalom devecseri gábor kele fodor ákos Homérosz

A bejegyzés trackback címe:

https://toroczkayversek.blog.hu/api/trackback/id/tr716117695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása